Satu Senyuman

Assalammualaikum w.b.t

Hello guys, hope you guys doing good today!

Minggu ni merupakan minggu yang sedikit memenatkan bagi aku. Di mana aku kena bahagikan masa aku dengan baik supaya semua kerja yang aku kena buat, siap dalam tempoh masa yang telah ditetapkan. Tak boleh malas. Memang tak boleh malas. Cuma bila dah penat sangat, dia jadi susah dan tak larat nak bergerak. 

 
Dan kemudian alasan seperti ini akan diberi 👇


Sehingga terjadinya perlambakan kerja disebabkan penangguhan demi penangguhan. Eh tapi betul tau bila penat sangat kau akan rasa berat nak bangun tidur, kau akan rasa nak tidur je. Sebab fizikal penat. Lagi teruk bila fizikal dan mental kau penat. Fuhh. Malas tahap giga tera beb gua cakap lu. Eh silap-silap bukan malas tapi tak larat.

Al-kisah dia, harini otw balik dari uruskan Projek Tahun Akhir tadi, aku lalu la depan satu projek pembinaan perpustakaan dekat kampus aku. Sebab tu je satu laluan balik yang dekat untuk sampai ke asrama. Then otw, aku mengayuh basikal sambil menahan semput plus mengah and time tu sumpah cakap aku dah rasa exhausted giler ah. 

Tiba-tiba . . .

Sampai je depan tapak pembinaan tu aku perasan la sorang budak lelaki. Dari pandangan mata aku dia ni macam budak sekolah menengah lagi. Tapi mungkin jugak dia dalam lingkungan remaja. Maksud aku 20-an gitu kot. Time tu dia tengah menyedok/mengaut atau istilah lebih tepat membersihkan jalan daripada tanah-tanah yang bertaburan atas jalanraya disebabkan kesan daripada pembawaan oleh lori-lori besar yang masuk nak hantar tanah ke tapak pembinaan tu. Waktu tu boleh cakap panas jugakla sebab dah nak masuk ke waktu tengahari pun. Tapi budak tu relaks je senyum dekat aku sambil dia membersihkan jalanraya tu dengan cuaca yang boleh tahan gak panas dia. 

Time tu terus aku tergamam. Allahu 


'Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan'?- (Surah Ar-Rahman)

Waktu tu aku rasa macam, uish ada orang lagi susah kot dari aku sanggup buat kerja tengah-tengah panas macam tu demi mencari duit untuk sesuap nasi. Siap boleh senyum lagi tu walaupun aku pasti yang dia pun tengah penat dan panas. Sebab aku nampak dia berenti jup kesat peluh then sambung balik kerja. Allahu. Aku penat sikit pun dan mengeluh macam apa. Sumpah time tu aku malu. 

Then aku balas balik senyuman budak tu. Betul la orang cakap setiap senyuman tu bermula dengan satu senyuman yang lain. Look how a simple smile can affect someone's day!

"Everyone we meet is fighting a battle we know nothing about"

So when we meet others, give them smile, cause we never know all the good that a simple smile can do. 

Mungkin hari tu hari yang teruk, kusut, serabut dan memenatkan bagi dia. Tapi dengan satu senyuman yang kau beri tu mampu mengubah mendungnya hari itu bagi dia. Dengan satu senyuman yang kau beri pada orang lain mungkin mampu mengurangkan rasa penatnya dia, Mungkin dengan satu senyuman yang kau beri mampu menghilangkan rasa gundah gelana di hatinya. Dan mungkin dengan satu senyuman itu mampu membuat hati yang berduka kembali tersenyum gembira. Dan ketahuilah dengan senyuman yang anda beri mampu membuatkan orang lain turut terpalit sama untuk senyum. Alangkah indahnya kalau kat dunia ni semua orang sentiasa tersenyum dan saling berbuat kebaikan.

❤❤❤❤❤❤❤❤
" A small act of kindness start with you. Spread love not hate."
Share a smile. Be kind. Pass it on - spreadkindness.org


Comments

Popular posts from this blog

LETTER OF HAPPINESS GIVEAWAY BY BLOG SIQAHIQA

Thinker Studios

It's Sunday!