Pengalaman Cabut Gigi Bongsu/ Wisdom teeth

Assalammualaikum w.b.t.
Hi guys, back to writing.

Sebab currently, aku baru je lepas cabut gigi bongsu aku. Apa itu gigi bongsu?

Wisdom teeth adalah gigi yang tumbuh di sekitar usia belasan atau di awal usia dua puluhan. Tepatnya, wisdom teeth akan tumbuh di antara usia 17-25 tahun. Gigi ini sering dianggap kurang berfungsi sebab kat hujung sekali, plus susah jugak untuk dibersihkan dan ia akan menyebabkan rasa sakit ketika tumbuh, oleh sebab tu lah, wisdom teeth lebih disarankan untuk dicabut.

Korang boleh tengok gambar di bawah untuk gambaran apa itu wisdom teeth.

Haha cute kan. So gigi bongsu ni biasanya tumbuh menyenget macam ni. Bila dia tumbuh senget mcm ni, memang akan terkena la gigi geraham akhir korang tu kan. So tu yang sakit berdenyut sampai susah nak tidur malam tu.

So basically, aku tadi cabut dua². Gigi bongsu dengan sebelah dia. Sebab dah teruk jejas. Dah lama jugak aku sakit, ade kot 6 bulan lebih, tapi aku biar je. Pergi klinik, mintak ubat tahan sakit, pastu aku balik. Sebab aku terpaling takut jumpa doktor gigi.

Tapi doktor gigi yang aku jumpa ni, so nice lah. Dia sembang², tanya pasal kerja, buatkan aku sedar² dah tercabut pun dua² gigi. 

Mula² doktor bius dulu, masa bius tu pun dia ajak aku sembang. Sebab sakit sikit masa jarum bius masuk tu. Lepas bius tu dia biar dalam 10-15 minit, bagi ubat bius tu berkesan. So kita akan rasa kebas. Tapi still takut, aku siap pegang tangan pembantu doktor kiri & kanan tu. Hahaha. Tak sakit, aku je membayang-bayang. Sebab aku takut dentist.

So lepas ubat bius dah kebas. Doktor tu pun cakap "ok dik, saya nak mula ya". Aku menggeletar lagi sekali 😅. Tapi tak sakit pun. Doktor bius aku dua kali, sebab aku takut sangat kan. Dia buat apa aku tak tengok, aku pejam mata, tak nak tengok. Tapi xde pun guna machine/alatan yang bunyi² tu. Sedar² doktor kata "kumur dik". Dah cabut dah satu. 😁

Lepas tu lagi satu tu, doktor kata susah sikit, sebab gigi ni kira root dia kukuh, and gigi tu dalam sikit. Doktor mention pulak, "kalau susah nak cabut ni, kita kena buat minor surgery ya dik". 

Haaa mampus aku kata. 

Tapi syukur, cabut macam biasa je. The scariest part dah last tu, aku ternampak pulak jarum jahit, doktor nak jahit gigi aku, cepat² aku tutup mata. Serius tak sakit pun. Cuma aku ni penakut.

So lepas cabut dua² gigi aku, doktor tunjukla gigi tu, snap la picture sebagai kenangan kan. 

Btw, aku cabut gigi dekat klinik swasta sebab aku dah tak tahan sangat, and aku nak cepat. Aku pernah nak cabut kat klinik kerajaan, tapi tunggu lama almost 3-6 bulan aku tak ingat. Tapi lama la tunggu turn nak boleh dapat cabut gigi tu. Last² doktor tu pergi cabut gigi yang aku tak sakit pun 😅.

So, aku dah tak nak tunggu lama, aku pergi je swasta, tapi poket nipis la lepas tu. First time aku pergi Rabu, cakap sakit, doktor check and aku dapat appointment pagi Sabtu. Which cepat la. Aku bayar RM350 untuk dua gigi.

Kesimpulannya tak sakit pun cabut gigi bongsu. Lepas ubat kebas hilang je rasa macam sakit sikit, (perasaan je) sebab kita tengok darah banyak kan. 😁

And doktor pesan "jangan banyak makan coklat dan benda manis ya". Aku tersengeh je, sebab dah memang kegemaran aku benda² manis tu. Benda manis tu macam penghilang stress aku bila aku penat. Hihi 😁

Ok dah kesian, eh sekian. Now aku lapar, kena makan yang lembut² je. Plus tak selesa lagi kan. Minggu depan kene pergi balik, untuk cabut jahitan pulak.

Sampai jumpa lagi next time. 

Comments

Popular posts from this blog

LETTER OF HAPPINESS GIVEAWAY BY BLOG SIQAHIQA

Thinker Studios

Hati