Mohonlah Apa yang Ada di sisi Allah dengan Kalimah-kalimah yang Baik

Assalammualaikum w.b.t
May Allah bless us abundantly, protect us, keep us steadfast and grant us what's best for us in both worlds.

Abu Bakar Radiyallahu' anhu pernah meminta Rasulullah SAW mengajarnya sebuah doa. Lalu Rasulullah SAW bersabda kepadanya:

Photo from: Tadeebulquran.com

Maksud: Ya Allah, sesungguhnya aku berbuat zalim kepada diriku sendiri dengan kezaliman yang banyak dan tidak ada yang mengampunkan dosa kecuali Engkau, maka ampunkanlah dosaku dengan pengampunan dari sisiMu dan sayangilah aku. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Maha Penyayang.

Rasulullah SAW bersabda kepada 'Ubaid Bin Husain Radiyallahu' anhu: Ucapkanlah doa

Photo from: road2jannatulfirdous


Maksud: Ya Allah, bimbinglah aku menuju petunjuk dan jagalah aku dari keburukan diriku

Rasulullah SAW bersabda kepada Syaddad Bin Aus Radiyallahu' anhu: Ucapkanlah doa:

Photo from: Pinterest

Maksud: Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepadamu keteguhan dalam melaksanakan agama, ketetapan di atas petunjuk, kemampuan untuk mensyukuri nikmatMu dan kebagusan dalam beribadah kepadaMu. Aku memohon kepadaMu agar kiranya Engkau berkenan mengurniakan kepadaku lidah yang jujur dan hati yang bersih. Aku memohon kepadaMu kebaikan sesuatu yang Engkau ketahui, aku berlindung kepadaMu dari kejahatan sesuatu yang Engkau ketahui dan aku memohon keampunanMu dari sesuatu kesalahanku yang Engkau ketahui sedang aku tidak menyedarinya. Sesungguhnya Engkau  Maha Mengetahui perkara-perkara yang ghaib.

Rasulullah SAW bersabda kepada Mu'az Bin Jabal Radiyallahu' anhu: Katakanlah:

Photo from: Veiled Gems


Maksud: Ya Allah, tolonglah aku agar boleh selalu berzikir kepadaMu, mensyukuri nikmatMu dan beribadah dengan baik kepadaMu

Rasulullah SAW bersabda kepada isterinya Aisyah Radiyallahu' anha: Ucapkanlah:

Photo from: Pinterest


Maksud: Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan menyukai keampunan, maka ampunkanlah  aku

Sesungguhnya kesimpulan daripada semua doa itu adalah untuk memohon keredhaan dan rahmat Allah di akhirat nanti, selamat dari kemurkaan dan seksaNya yang pedih dan memohon bantuanNya agar dapat beribadah dan bersyukur kepadaNya.

Sesungguhnya ikatan yang ada di antara semua doa ini adalah mengharapkan apa yang ada di sisi Allah dan berpaling dari apa yang ada di dunia.

Sumber diperoleh dari petikan buku Jangan Bersedih: Don't Be Sad oleh Dr. Aidh Bin Abdullah Al-Qarni M/S: 622-625

Comments

Popular posts from this blog

LETTER OF HAPPINESS GIVEAWAY BY BLOG SIQAHIQA

Thinker Studios

It's Sunday!