Aku ok

-The biggest lie-

Kau oke tak?

Eh ok. Aku ok. Asal?

Assalammualaikum w.b.t

Hello guys, hope you guys doing good on this weekend!

Kadang kita nampak orang senyum, gelak macam happy je life dia kan. Malah kita tak pernah nampak pun dia sedih mahupun menangis. Asyik gelak je. Like what?? Kau tak pernah ada masalah ke wei? kau tak pernah sedih ke macam mana?



Ini lah kuasa senyuman. Ia mampu menyorok menyembunyikan seribu emosi dalam diri kau. Kau marah kau senyum (tapi yang ni jarangla berlaku kat aku), kau sedih kau senyum, kau ada masalah macam mana pun kau pilih untuk terus tersenyum.

Bila orang tanya.

'Kau takde masalah ke?'

'Kau ni happy je manjang, tak pernah sedih ke macam mana?'

'Aku nak jadi macam kau doh, happy je life kau'

The thing is kau tau tak dia sedang menipu? kau pernah dengar ayat ni 👇

"Smiling has always been easier than explaining why you're sad"
The thing is, apa yang kau nampak tu, tak sama pun dengan apa yang dia rasa. Kau nampak dia senyum gelak je manjang. Tapi kau tak tau di sebalik senyuman dan gelak tawa dia tu sembunyi seribu rasa. Masalah dia, heartbrokennya dia, lifeless nya hidup dia, betapa give-up nya dia dalam hidup, sakitnya dia, sedihnya dia. Semua tu kita tak nampak. 

Jadi kalau kau nampak kawan-kawan kau yang gelak, happy je manjang kau jangan percaya sangat, kadang-kadang dialah yang paling sedih cuma kau je tak nampak. 

Kadang tu ada gak case yang dia ni tengah heartbroken gila mati kot, tapi dia lek je bagi nasihat kat membe-membe lain yang tengah heartbroken gak. Haha pelik an? orang yang bermasalah nasihat orang yang ada masalah. Nampak tak masuk akal. But that's the true!

Dia nasihat, sebab dia taknak kau sakit macam yang dia rasa. Dia nasihat sebab dia taknak kau sedih macam dia. Dia nasihat sebab dia tau betapa susah nak tempuhinya. 


'Jadi dari mana dia peroleh kekuatan doh?'

'Asal pendam, asal tak citer je kat orang lain, kan ke lagi sakit tu?'

'Asal acah-acah kuat, padahal kau lembik?'

'Asal nak fake doh, hak alah'

'Kau bukan kuat sangat pun, nak hadap mende ni sorang-sorang'

Haa, dari sini lah dia peroleh kekuatan. Dari orang yang sangka dia lemah. Dari situ dia belajar menjadi kuat. Dari orang yang menindas dia, dari orang yang pijak kepala dia, dari orang yang tikam belakang dia, dari suara-suara sumbang ni lah dia bangkit!

Dari orang yang sangka dia tak mampu tu lah dia belajar untuk jadi kuat dan buktikan yang dia mampu.

Kau tanya kenapa dia diam, tak nak share masalah?

Sebab dia taknak jadi attention seeker, dia taknak nampak lemah, dia taknak orang layan dia as orang yang lemah, atau mungkin dia taknak jadi dramatic sangat. Dia rasa masalah tu kecik je and dia boleh handle sorang diri. Padahal tak pun. Dia tak kuat mana pun sebenarnya.

So, if kau ada jumpa orang-orang macam ni. Rajin-rajinkanlah bertanya

'Kau oke tak'

'Kalau kau nak share pape, aku ade ni'

Tapi selalunya, dia akan pilih untuk jawab yang dia ok. Tapi ketahuilah dia hargai setiap pertanyaan kau tu. Sebab orang-orang cam ni dia tak mintak pun orang dengar masalah dia, sebab dia tau orang lain pun ada masalah gak, buatpe nak serabutkan kepala orang. Tapi yang dia nak adalah cukup untuk dia tahu yang kau akan selalu ada untuk dia. She/he will not facing it alone. Cukup tu je.

Dan terkadang tu, dia ada niat je nak citer sebenarnya, tapi hanya pada yang betul-betul bersedia. Mungkin time dia nak citer tula, kau ade hal, time dia nak citer tu kau tengah sibuk, time dia nak citer tu  gak kau tengah semangat nak citer pasal kau. So lepas pada tu dia letak less expectation on humans. Macam aku cakap la dia tak nak orang lain terbeban dengan masalah dia. Mungkin la mungkin. Ni teori aku jela. Tak semestinya betul.

And to all the strongest out there. Misal kata ada orang terlupa nak bagitau kau ni. Let me tell you something . . .

"You're stronger than you know and you're a true fighter!"

 "Kau kuat, kau tabah dan kau mampu hadapi semua ni. Sebab kau ada Tuhan. He will not leave you alone. Kau dah tempuh sejauh ni, jangan patah balik. Cause it's not what you're supposed to be. Percayalah yang Takdir Allah tu indah. Kalau sekarang ni kau sedang bersedih, percayalah satu hari nanti kau akan bahagia. Takdir Allah tak pernah salah kawan! 

Kalau harini kau lupa untuk senyum, here I give you one of mine 😉

Ouh ya, you can contact me if you need something to share. In shaa Allah I'll be there.
Keep smiling ok? 



Comments

Popular posts from this blog

LETTER OF HAPPINESS GIVEAWAY BY BLOG SIQAHIQA

Hati

Thinker Studios